Lars Christian Vatnelid deler sine erfaringer fra hverdagen som innkjøper.

UTEN  INNKJØPSAVDELINGEN

..........hadde det ikke vært noe TESS

Flere innkjøpsavdelinger er i disse dager på oppløpssiden mot årets mål. Om ikke lenge tar innkjøperne i TESS Vest juleferie, vel vitende om at jobben de har gjort i 2018 har bidratt til 1,55 millioner sparte kroner for selskapet.  

Publisert: 29.11.2018
Tekst & Foto: Ingejerd Lello Skumsnes

Det er alltid gøy når man får til gode innkjøp som kan måles direkte på bunnlinjen.

Det  fastlår innkjøper og logistikkoordinator i TESS Vest, Lars Christian Berge Vatnelid, og ifølge den positive bergenseren er oppskriften enkel. Effektivisering, innkjøpsmålinger, godt arbeidsmiljø og en solid dose konkurranseinnstinkt.

Milliardinnkjøp

I 1968 påbegynte to gründere et nytt kapittel i norsk bedriftshistorie da de åpnet dørene til det som skulle bli en ledende leverandør av slanger og slangearmatur til offshoreindustrien. I dag leverer de en rekke produkter og tjenester knyttet til drift og vedlikehold, både offshore og på land.

Slanger og verktøy er bare noe av det Lars Christian Vatnelid kjøper inn på vegne av TESS Vest.

-TESS leverer et veldig stort spekter av produkter og alle servicesentrene våre har et stort antall varer på lager. Jeg kjøper inn alt fra slanger og koblinger til verktøy, arbeidsklær, last og løft, sveis, kapp og slip, samt mye mer. I tillegg kjøper jeg inn til en del til prosjekter, så jeg er borti det aller meste som blir gjort av innkjøp, forteller Vatnelid.

 

TESS er fortsatt norskeid og hadde i 2017 en totalomsetning på 2,24 milliarder kroner. Tidligere i høst kunne selskapets drøyt tusen arbeidstakere overvære en storslagen feiring av selskapets 50-årsjubileum, deriblant 11 ansatte med innkjøpsrelaterte ansvarsområder.

-Her i TESS Vest er vi to som utelukkende jobber med innkjøp, men innkjøpsavdelingen består i alt av fem ansatte. Totalt i hele TESS er vi 11 som har innkjøper i tittelen, og vi kjøper inn varer for ca. 1 milliard kroner pr. år, forklarer Vatnelid og forteller videre om innkjøpsorganiseringen.

Kontinuerlig forbedring

Når det gjelder innkjøp i TESS foregår det hovedsakelig på tre måter.

-Varekjøp fra eksterne leverandører til TESS Logistikk som distribueres via sentrallager, sentrale innkjøpsavtaler med lokalt avrop og lokalt innkjøp, forklarer Vatnelid.

TESS Logistikk er et eget datterselskap som fra 2016 har tatt seg ev sentrale deler av kjernevirksomheten i TESS med mål om optimalisering av selskapets verdikjede, servicenivå og kundeopplevelser.

Med kontinuerlig forbedring høyt på agendaen, setter Vatnelid og kollegaene stadig høyere mål om besparelser. Det hele begynte med implementering av Lean og tavlemøter.
 

Vi på innkjøp ble såpass inspirert at vi bestemte oss for å sette i gang en måling av besparelser. Vi satte oss et mål om å spare en million kroner innen utgangen det året, noe som virkelig satte i gang konkurranseinnstinktet hos oss.

INNKJØPSBESPARELSER

TESS Vest,  2017: 1 million

TESS Vest,  2018: 1,55 millioner

 

-Vi klarte å nå målet. Det var så motiverende og skjerpende at vi bestemte oss for å fortsette med denne type målinger. Nå er målet om innkjøpsbesparelser på 1,55 millioner kroner i 2018 snart innen rekkevidde. Da blir det kake, smiler han.

Optimalisering

Som mange andres karrierevei innen innkjøp, har også Vatnelids blitt styrt av litt tilfeldigheter underveis.

-Jeg har nettopp hatt femårsjubileum som TESS-ansatt, men det er de tre siste årene jeg har jobbet med innkjøp. Det var ikke en planlagt yrkesvei. Jeg var så heldig å få tilbud om å inngå i innkjøpsteamet på regionsenteret i TESS Vest, og da kunne jeg ikke si nei,
 forteller han.

I tillegg til intern opplæring, har Vatnelid bygd innkjøpsfaglig kompetanse gjennom flere kurs hos NIMA Utdanning. Sammen med en annen innkjøper har han nå ansvaret for at 30 service-sentre i TESS Vest har alt de trenger.


-Jobben min innebærer mye kontakt med de forskjellige servicesentrene våre. Å få ha kontakt med så mange hyggelige medarbeidere, og det å kunne hjelpe dem med deres forskjellige behov liker jeg godt, uttaler Vatnelid.


En stor del av Vatnelids arbeidshverdag går med til lagerstyring og automatisering av innkjøp. Han synes det er spesielt interessant å løse utfordringer knyttet til optimalisering og effektivisering.



Automatiserte innkjøp
 

 -Jeg synes det er spennende å eksperimentere og prøve meg frem for å oppnå en mest mulig knirkefri flyt, i tråd med vårt fokus på Lean. Å kunne bidra til effektivisering av vareflyten hos servicesentrene ved hjelp av nye tips og triks, samt hjelpe til med riktig parametersetting av varene i systemet vårt er gøy, forteller Vatnelid.

DETTE ER TESS

Grunnlagt:
1968 av Erik Jølberg og Olav Nygaard.
Fortsatt privateid. Nå av Jølberg, med kolleger.


Antall ansatte: 1.000
Totalt 11 ansatte har innkjøp i sin tittel


Hovedkontor: Lier, utenfor Drammen
130 servicesentre i Norge
Virksomhet i utlandet.


Kjerneprodukter: slanger og slangearmatur til alle formål, med dertilhørende tjenester.

Marked: industri, både offshore og på land.

Første salg i 1968 var på kr. 211,73

(fem meter slange og fire slangeklemmer).

Omsetning 2017: 2,24 mrd.

Innkjøp pr. år: ca. 1 mrd.

 

Hver dag kjører han på vegne av alle servicesentrene i TESS Vest AS, automatiske innkjøpsforslag mot deres største leverandør, TESS Logistikk. Slik holder han varelagrene á jour i forhold til salgsordrer.

-I tillegg til de rene innkjøpsoppgavene, har jeg også en rolle som logistikkoordinator. Det innebærer å hjelpe til med å finne de beste transporløsningene, spesielt med fokus på import fra utenlandske leverandører, forklarer Vatnelid.


Godt arbeidsmiljø
 

At jobben til tider er hektisk velger Vatnelid å se på som et luksusproblem. Spesielt veid opp mot godt miljø både på og utenfor arbeidsplassen

-Her i TESS er vi veldig flinke til å finne på sosiale ting sammen. Vi har blant annet en egen funksjonærforening som arrangerer sammenkomster for de annsatte opp til flere ganger i året, og vi har flere ganger reist utenlands sammen. Ellers har vi egne bedriftslag i både curling, orientering og sykling, forteller han.

Nå er han klar for siste innspurt mot årets mål, før han tar en velfortjent juleferie. 2019 er rett rundt hjørnet, da venter nye innkjøpsfaglige utfordringer.

Innkjøper:

Lars Christian Vatnelid

NIMA UTDANNING

Pilestredet 33A
0166 OSLO

Organisasjonsnummer

919481005


Privacy Policy
Slik ivaretar vi ditt personvern


 

NYHETER & TILBUD

Påmelding, nyhetsbrev
Registrer deg her

Følg oss i sosiale medier


 

  • Facebook - NIMA- Utdanning
  • LinkedIn - NIMA Utdanning

KONTAKT OSS

Spørsmål om kurs 
kurs@nimautdanning.no


Spørsmål om faktura:
faktura@nimautdanning.no

Ring oss på tlf.
+47 480 68 863