Ønsker du nasjonalt, godkjent sertifisering innen offentlige anskaffelser?
Velkommen til et intensivt oppfriskningskurs, basert på fagplanen til Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sin sertifiseringsordning for offentlige anskaffelser.
Vårt SOA BASIS-kurs byr på effektiv repetisjon og forberedelse.
Velg mellom fysisk eller nettbasert undervisning.
-
Kurset går rett til kjernen av hva du må kunne for å bestå sertifiseringstesten SOA BASIS.
-
Praktisk gjennomgang av kjente utfordringer knyttet til offentlige anskaffelser
-
Sertifiseringstest inkludert i deltakeravgiften!
Kurset er tilpasset deg som allerede har erfaring med offentlige anskaffelser!
Det blir mye pensum på kort tid. Forkunnskap vil derfor være en fordel.
Er du nyansatt innkjøper, eller vurderer en karrierevei offentlig innkjøp?
Vårt grunnkurs i offentlige anskaffelser er et mer dyptgående kurs,
som også leder frem til sertifiseringen SOA BASIS - les mer her
KURSINNHOLD
Sertifiseringsordning for offentlige anskaffelser (SOA) er et av myndighetenes virkemidler for å øke kompetansen i innkjøps-Norge. SOA består av en fagplan utarbeidet av DFØ, med to tilhørende tester for hhv. kartlegging og sertifisering. Se nærmere på fagplanen her, eller scroll videre for å se kursets emneoversikt.
Gjennom kursets to dager retter vi fullt fokus mot kompetansekravene som stilles i fagplanen, med formål om å gi deg de beste forutsetningene for å bestå sertifiseringstesten. En sentral del av kursets innhold er knyttet til gjeldende lov om offentlige anskaffelser, og vi tar for oss samtlige utfordringer som er beskrevet i fagplanen.
Bestått sertifiseringstest gir deg bevis på at du har grunnleggende kompetanse om
V Generelle anskaffelsesbegrep
V Gjeldende lover og regler
V Planlegging/forberedelser
V Konkurransegjennomføring
V Kontraktsoppfølging
EMNEOVERSIKT
ANSKAFFELSESPROSESSEN
V Forutsetninger for det gode innkjøp
V Rammebetingelser
V Innkjøperens rolle og ansvar
V Innkjøpsorganisering
V Tverrfaglige anskaffelsesteam
V Praktisk gjennomgang av fasene
ANSKAFFELSESREGELVERKET
V Oppbygging
V Formål
V Grunnleggende prinsipper
V Anskaffelseslovens virkeområde
V Anskaffelsesprosessens faser, sett fra juridisk perspektiv
BEHOVSAVKLARING
V Utforming av formålsbeskrivelse
V Hvilke utfordringer skal løses?
V Hvilke strategiske føringer setter rammene?
V Påvirkning av kravsspek. og kontraktskrav
V Tildelingskriterienes bidrag til måloppnåelse
KONTRAKTSSTRATEGI
V Behovsanalyse
V Markedsundersøkelse og analyse
V Markedsdialog
V Risikovurdering
V Kontraktsverdi
-
Budsjett og prognoser
-
Innkjøpspris versus reelle kostnader
-
Opsjoner og levesykluskostnader
V Behovsverifikasjon
PLANLEGGINGSFASEN
V Valg av anskaffelsesprosedyre
V Utarbeidelse av konkurransegrunnlaget
-
Kvalifikasjonskrav
-
Tildelingskriterier
-
Kontraktsvilkår
-
Kravsspesifikasjon
PRAKTISKE FORBEREDELSER
V Dokumentasjonskrav
V Anskaffelsesprotokoll
V Resultatmål og KPIer
V Risikohåndtering
V Strategisk innkjøpsplan
V Gruppering av anskaffelser
V Spesifikasjon og spesifikasjonstyper
V Introduksjon til ulike kontraktstyper
KONKURRANSEN
V Kunngjøringsregler
V Kvalifikasjonsvurdering
V Avklaring og avvisning
V Forhandlinger
V Evaluering/tildeling
V Avslutning av konkurransen

KONTRAKTSOPPFØLGING I PRAKSIS
V Implementering av inngåtte avtaler
V Kontraktsforvaltning og ansvarsområder
V Rutiner for bestilling, mottak og fakturering
V Oppfølging, leverandør og leveranser
V Kvalitetssikring
V Kontroll- og feilkostnader
V Sluttevaluering og kontrakt
UNDERVISNING
Kurset byr på praktisk og målrettet undervisning som gis av et anerkjent foreleserteam innen offentlige anskaffelser. Våre forelesere evalueres jevnlig for å sikre deg en god kursopplevelse og solid kompetanseheving.
DU MØTER

Marie Braadland
Marie har siden 2004 bygd en imponerende karriere som advokat innen offentlige anskaffelser, og er i dag en av Norges fremste innen sine fagområder.
Marie er partner i Advokatfirmaet Grette hvor hun gjennom mange år har vært sentral bidragsyter i selskapets satsing innenfor innkjøp, entrepriserett og offentlige anskaffelser.
Marie bistår både offentlige oppdragsgivere og leverandørmarkedet i forbindelse med planlegging og gjennomføring av anskaffelser, klagehåndtering og prosessoppdrag.
Gjennom hele karrieren har Marie jobbet parallelt med kvalitetssikring av kontrakter, forhandlinger, prosjektstyring og tvisteløsning. Hun følger ofte prosjekter gjennom alle anskaffelsesfasene, helt frem til avtaleforhold er gjennomført og avsluttet.
Marie er høyt rangert i nasjonale og internasjonale advokatkåringer som Chambers og Legal 500. Hun er også en høyt ansett foreleser, og har siden 2011 holdt en rekke kurs og foredrag i regi av NIMA Utdanning.
Anders W. Skumsnes
Anders er kjent som en innkjøpsfaglig tungvekter for sin erfaring med strategiske og operative anskaffelser i både offentlig sektor og privat næringsliv.
Anders har bakgrunn fra økonomistudier, med spesialisering innen logistikk. Siden 1995 har han opparbeidet bred arbeidserfaring fra innkjøp og offentlige anskaffelser.
Anders har flere lederstillinger innenfor innkjøp og anskaffelser på sin CV, bla. fra fylkeskommunalt nivå, Helse Sør-Øst, som direktør for Statens innkjøpssenter (digdir) og fra Forsvaret.
Med brennende engasjement for effektivisering, endringsledelse og besparendeinnkjøpsprosesser, er anders kjent som som en foretningsorientert leder som kan vise til gode resultater innen gevinstrealisering.
Anders setter seg raskt inn i nye problemstillinger og har siden 90-tallet mottatt gode skussmål for sin kunnskapsformidling. Både ovenfor nyansatte- og erfarne innkjøpere.
Silje Grimseth Ullebust
Silje har siden 2006 opparbeidet en sterk posisjon som ekspert innen offentlige anskaffelser, og er i dag anerkjent som en av landets beste anskaffelsesadvokater.
Silje er spesialisert innen offentlige anskaffelser, og har omfattende erfaring med både rådgivning og tvisteløsning innen dette feltet. I januar 2021 tiltrådte hun som partner i advokatfirmaet Grette.
Silje bistår både offentlige oppdragsgivere og private leverandører i praktisk håndtering av anskaffelsesregelverket i alle faser av prosessen – fra planleggingsstadiet til gjennomføring av konkurranse og kontraktsinngåelse.
Hun har også bred erfaring med å håndtere klageprosesser (inkludert klage for KOFA) samt tvisteløsning og prosedyre innenfor offentlige anskaffelser.
Silje er en velrennomert foredragsholder, og høyt rangert i advokatkråinger i både inn- og utland. Det er med glede at vi fra våren 2021 kan presentere Silje som en del av vårt foreleserteam.

PRAKTISK
KOMMENDE KURS
24.-25. mai
Oslo
Christiania Qvartalet Møtesenter
01.-09. juni
Nettkurs
Digitale forelesninger
Fysiske kursdager varer fra 09:00-16:00
Digitale samlinger, 09:00-12:00
Digital undervisning
Nytt digitalt sertifiseringskurs har planlagt oppstart 1. juni, og består av seks digitale forelesninger
DATO
EMNE
01. juni
Behov og kontraktsstrategi
02. juni
Regelverket
04. juni
Planleggingsfasen
05. juni
Konkurransegjennomføring
08. juni
Kontraktsgjennomføring
09. juni
Kontraktsoppfølging

DELTAKERAVGIFT
Fysisk kurs, kr. 15.000,-
-
To dagers undervisning
-
Nødvendig kursmateriell
-
Sertifiseringstesten SOA BASIS
-
Kursbevis
-
Lunsj og bevertning
Nettbasert undervisning, kr. 13.000,-
-
Seks digitale kurssamlinger
-
Nødvendig kursmateriell
-
Sertifiseringstesten SOA BASIS
-
Kursbevis
Ønsker du overnatting?
For kursene i Oslo har vi avtale med Clarion Collection Hotel Bastion som ligger en kort spasertur fra kursstedet.
Prisen pr. døgn er kr. 1.760,- pr. døgn, inkl. frokost.
SERTIFISERINGSTESTEN SOA BASIS
Avlegges etter kurset, i form av en elektronisk Multiple Choice-test. Du mottar mer informasjon og retningslinjer for denne ved påmelding til kurset.
Kurset kan avholdes bedriftsinternt,
Kontakt oss for nærmere informasjon
tlf. 480 68 863 | kurs@nimautdanning.no